AB InBev: meer winst met minder bier

Biergigant AB InBev zag de winst in 2013 met 3,3 procent stijgen naar 43,2 miljard dollar. De volumes daarentegen daalden met twee procent naar 426 miljoen hectoliter.

De positieve winstcijfers van de grootste brouwerijgroep ter wereld zijn met name te danken aan de groei van de duurdere merken als Budweiser, Corona en Stella Artois. Met name Budweiser doet het goed. Met een afzetvolume van 41,5 miljoen hectoliter was Budweiser in 2013 de meest verkochte pils van AB InBev. Vooral in China, Brazilië en Rusland is Budweiser populairder dan ooit. De groei van Stella Artois is met name te danken aan de toegenomen bierconsumptie in Argentinië, Brazilië en de Verenigde Staten.

Tijdens de presentatie van de jaarcijfers zei topman Carlos Brito te verwachten dat de cijfers dit jaar vooral dankzij het WK Voetbal komende zomer in Brazilië blijven groeien. “Wij hopen op een toename van twee procent bovenop de al verwachte marktgroei”, aldus Brito. “Het WK Voetbal zal het bierverbruik naar onze verwachting niet alleen in Brazilië, maar ook wereldwijd stimuleren. We investeren dan ook zwaar in allerhande promotiecampagnes rondom dit sportevenement.”