Ontevredenheid bij AB InBev

AB InBev is niet tevreden over de prestaties in 2013. In grote bierlanden als Duitsland, Brazilië, Mexico en de Verenigde Staten zag het concern de volumes dalen.

In het derde kwartaal van dit jaar daalde het totale volume met 1,3%; de opbrengst daarentegen steeg met drie procent tot 11.7 miljard dollar. De nettowinst nam met 19,6% toe naar 2,2 miljard dollar. De omzettoename is met name te danken aan een stijging van de opbrengsten per hectoliter met 4,2%.

De belangrijkste bieren van AB InBev doen het aanzienlijk beter dan de regionale merken. Budweiser is met een wereldwijde toename van 8,1% de grootste stijger uit het assortiment. Met name in China, Brazilië en het Verenigd Koninkrijk kende het merk een sterke groei. Ook het nieuwe vlaggenschip Corona presteerde het afgelopen kwartaal met een toename van 3,7% naar verwachting.

Grootste zorgenkind is momenteel de regio Centraal- en Oost Europa waar de omzet met maar liefst 19% daalde. Deze zone wordt per 1 januari 2014 samengevoegd met de regio West Europa onder leiding van Stuart MacFarlane.