Verkoop van bier daalt verder

De verkoop van bier blijft wereldwijd afnemen. Nadat Heineken vorige week slechte cijfers over het eerste kwartaal presenteerde, volgden gisteren beroerde resultaten van de Duitse brouwers. Ook AB InBev heeft weinig reden om de vlag uit te hangen.

Heineken zag het biervolume van het totale portfolio met 2,7 procent dalen; het merk Heineken zelf liet een wereldwijde daling van 4,7 procent zien. Het concern wijt de slechte resultaten aan de beroerde economische omstandigheden en het koude weer in Europa, maar had ook last van tegenvallers in andere markten. In Mexico daalden de verkopen aanzienlijk en ook Nigeria en Frankrijk noteerden door respectievelijk hoge inflatie en accijnsverhogingen tegenvallende resultaten.

Het Duitse bureau voor de statistiek meldde deze week dat de bierverkoop in Duitsland in het eerste kwartaal gedaald is naar het laagste niveau in twintig jaar. Het volume zakte met 4,3% weg tot 1,99 miljard liter. Waar de Duitsers in 1976 nog goed waren voor een bierverbruik van 151 liter per hoofd van de bevolking, dronk de Duitser vorig jaar nog maar gemiddeld 106 liter. De Duitse statistici noemen de lang aanhoudende winter als belangrijke oorzaak, maar constateren tevens dat bier steeds meer terrein verliest aan andere alcoholische versnaperingen.

De tegenvallende cijfers van AB InBev over het eerste kwartaal van dit jaar zijn vooral te wijten aan de zwakkere bierverkopen in Brazilië en de Verenigde Staten. Het totale volume van de Leuvense biergigant viel wereldwijd met 4,1 procent terug. Door de hoge inflatie en daling van het besteedbare inkomen zakte het bierverbruik in Brazilië met 8,2 procent. In de Verenigde Staten zette het concern 4,6 procent minder bier af.

Daartegenover staat dat AB InBev het in China wel prima deed.  Dankzij de toenemende populariteit van Budweiser en Harbin groeide de bierconsumptie er met 15,5 procent. Het concern zegt de tegenvallende resultaten deels goed te maken door zwaar in te zetten op opkomende groeimarkten. Daarin is een grote rol weggelegd voor de onlangs overgenomen Mexicaanse brouwerijgroep Grupo Modelo.